Specialskoleelevers råd til kommuner, der vil fuld inklusion

Debat

KL.-
|

Torsdag den 12. juni 2025

Hvad skal en inkluderende skole kunne? Tidligere specialklasseelever giver deres bud.

Mere om

Mange kommuner lukker igen specialklasser og skoler for at gennemføre fuld inklusion – nogle allerede fra skolestart 2025. Kommunerne taler om "deltagelsesmuligheder for alle" og "inkluderende børnefællesskaber," og begrunder blandt andet bevægelsen med, at specialskoler ikke gavner børn med særlige behov, da de potentielt skal gå i skole længere væk og har lavere sandsynlighed for at opnå en studentereksamen. Men hvad siger de unge, der har gået i specialklasse? Er det så slemt som KL og kommunerne får det til at lyde? Ligeværd giver stemme til en gruppe unge, der mener det modsatte. De fortæller, at det netop er specialtilbuddet der har fået dem til at føle sig inkluderede, normale, en del af et fællesskab og har kunnet udfordre dem fagligt og socialt til at nå deres fulde potentiale. Vær med, når disse unge giver deres bud på, hvad folkeskolen skal kunne efter ferien, hvis inklusionen skal lykkes. Er skolen parat? Er lærerne parate? Er forældrene parate? Er børnene parate?

Deltagere

Louise Weinreich Jakobsen, formand for Ligeværd Forældre og Netværk, Formand for Ligeværd Forældre og Netværk, Foreningsfællesskabet Ligeværd

Moderator

Anders Kildahl Juul, Lærer og medlem af Københavns Lærerforenings bestyrelse, Københavns Lærerforening

Lisbeth Lauritsen, Byrådsmedlem (A) og medlem af Børne- og undervisningsudvalget, Aalborg, -

Carsten L. Weinoldt, Formand for Unge for Ligeværd Storkøbenhavn og skolebetjent, -

Asta-Marie Risgaard Ankerstjerne, Studerende på den 3-årig Hf for unge med psykiske diagnoser, -

Mathias Vinsten Munk, Mentor og fordragsholder, -

Kristian Dissing Olesen, Næstformand, Skolelederforeningen

Arrangører

Børnesagens Fællesråd

Ligeværd

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Børn, unge og undervisning

Sekundært Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse