Debat
Torsdag den 12. juni 2025
Hvad skal en inkluderende skole kunne? Tidligere specialklasseelever giver deres bud.
Mere om
Mange kommuner lukker igen specialklasser og skoler for at gennemføre fuld inklusion – nogle allerede fra skolestart 2025. Kommunerne taler om "deltagelsesmuligheder for alle" og "inkluderende børnefællesskaber," og begrunder blandt andet bevægelsen med, at specialskoler ikke gavner børn med særlige behov, da de potentielt skal gå i skole længere væk og har lavere sandsynlighed for at opnå en studentereksamen. Men hvad siger de unge, der har gået i specialklasse? Er det så slemt som KL og kommunerne får det til at lyde? Ligeværd giver stemme til en gruppe unge, der mener det modsatte. De fortæller, at det netop er specialtilbuddet der har fået dem til at føle sig inkluderede, normale, en del af et fællesskab og har kunnet udfordre dem fagligt og socialt til at nå deres fulde potentiale. Vær med, når disse unge giver deres bud på, hvad folkeskolen skal kunne efter ferien, hvis inklusionen skal lykkes. Er skolen parat? Er lærerne parate? Er forældrene parate? Er børnene parate?
Deltagere
Louise Weinreich Jakobsen, formand for Ligeværd Forældre og Netværk, Formand for Ligeværd Forældre og Netværk, Foreningsfællesskabet Ligeværd
ModeratorAnders Kildahl Juul, Lærer og medlem af Københavns Lærerforenings bestyrelse, Københavns Lærerforening
Lisbeth Lauritsen, Byrådsmedlem (A) og medlem af Børne- og undervisningsudvalget, Aalborg, -
Carsten L. Weinoldt, Formand for Unge for Ligeværd Storkøbenhavn og skolebetjent, -
Asta-Marie Risgaard Ankerstjerne, Studerende på den 3-årig Hf for unge med psykiske diagnoser, -
Mathias Vinsten Munk, Mentor og fordragsholder, -
Kristian Dissing Olesen, Næstformand, Skolelederforeningen
Arrangører
Børnesagens Fællesråd
Ligeværd
Lokation
J46 - Børnesagens Fællesråd
Detaljer
Tema
Børn, unge og undervisning
Sekundært Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Hjemmeside
https://www.børnesagen.dk