Brugerinvolvering for alle – utopi eller nødvendighed?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 12. juni 2025

Hvordan involveres alle – også sårbare borgere – og hvilke professionelle kompetencer er nødvendige?

Mere om

Involvering af patienter og borgere er tidens mantra inden for sundhedsvæsenet – også inden for den nye sundhedsreform. Men risikerer vi gennem involvering at tilgodese borgerne med mange resurser, mens de sårbare hægtes af? Derved kan principper om involvering skabe øget ulighed i sundhed. Eller kan involvering udformes, så det også bliver vejen til at mennesker i en udsat position i højere grad kommer på banen? Og hvilke professionelle kompetencer kræves for at arbejde med ”brugerinvolvering der inkluderer alle”? Et panel af professionelle, undervisere, brugere og beslutningstagere inden for sundhedsvæsenet indkredser problemet med at involvere patienter og borgere i udsatte positioner. Der udvikles en model for, hvordan brugerinvolvering rettes mod at involvere borgere i sårbare positioner, og hvordan professionelle kan tackle den opgave. Undervejs præsenteres konkrete eksempler på, hvordan udsatte borgere kan medvirke til at skabe forandring. Publikum inddrages aktivt undervejs

Deltagere

Mads Fly-Hansen, Forælder til søn med Type-1 diabetes, Bruger på Steno Diabetes Center Copenhagen

Moderator

Bjarne Bruun Jensen, Professor, Steno Diabetes Center Copenhagen

Moderator

Anna Lilja Secher, Speciallæge i Samfundsmedicin, Steno Diabetes Center Copenhagen

Pia Palnæs Hansen, Rektor, Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole

Walther Jensen, Lever med type 2 diabetes, Medarrangør af den brugerdrevne konference om fremtidens sundhedsvæsen med brugeren i centrum CODIAC

Andreas Rudkjøbing, Direktør, Steno Diabetes Center Sjælland

Mads Wolff, Formand, Bornholmske Borgerforeningers Samvirke

Arrangører

Steno Diabetes Center Copenhagen

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Ja
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Offentlighed, dialog og diskussion