Debat
Fredag den 13. juni 2025
Say-do gab: Hvorfor mister plantebaserede produkter terræn - og hvad betyder det for nye proteiner?
Mere om
Plantebaserede produkter blev spået stor vækst, men i praksis har markedet vist sig vanskeligt at få fodfæste i, og produkterne taber terræn på supermarkedshylderne. Say-do gappet er en velkendt udfordring: Vi vil gerne spise mere planterigt, men ender med at handle, som vi plejer. Denne udfordring gælder ikke kun plantebaserede fødevarer, men er også relevant for nye proteiner, der kan supplere animalske og plantebaserede. Én ting er, at vi skal sikre produkternes adgang til markedet – noget andet er at sikre, at markedet er klar til at aftage dem. Så hvordan lykkes vi med det? For at finde svar har vi samlet en række skarpe eksperter, der i den grad forstår, hvad der sker, når gode intentioner møder vanens magt – og hvordan man som virksomhed kan navigere i spændet mellem idealer og adfærd. Debatten inviterer til refleksion, dialog og forhåbentlig lidt disruption.
Deltagere
Anders Søgaard, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer
ModeratorLine Munk Damsgaard, Afdelingsleder i Ernæring & Forbrugeranalyse, Landbrug & Fødevarer
Bongki Engel, Public Affairs, Arla Foods
Bente Svane, Chefkonsulent, Plantebaserede Fødevarer, SEGES Innovation
Anne Louise Dannesboe Nielsen, Institutleder, Institut for Fødevarer, AU Technical Sciences
Karin Breck, Politisk chef, Forbrugerrådet Tænk
Arrangører
Landbrug & Fødevarer
Lokation
D6 - Landbrug & Fødevarer
Detaljer
Tema
Fødevarer og madkultur
Sekundært Tema
Klima, miljø, natur og energi
Hjemmeside
https://lf.dk