Gaming og det gode liv. Hvad ved vi efter 25 års forskning?

Aktivering/involvering

KL.-
|

Torsdag den 12. juni 2025

Hvilken rolle skal computerspil og gaming spille i kunsten, i kulturen, i samfundet, i fremtiden?

Mere om

2025 er et kæmpe år for gaming. I USA skal et dusin retssager afgøre, om en række spil – og deres udviklere – bevidst gør spillere afhængige. I Danmark er spilinstituttet Nimbi blevet lanceret med det formål at fremme og finansiere sunde danske spil. Men hvad gør egentlig et spil usundt? Og hvordan kan gaming understøtte det gode liv for børn, teenagere, voksne og ældre? Helt ny forskning fra ITU finder ingen sammenhæng mellem selv de mest udskældte spilmekanikker – de såkaldte loot boxes – og dårlig trivsel. Hør forskere fra ITU præsentere deres bud på, hvordan digitale universer kan bidrage til det gode liv. Undervejs kan du selv udfordre forskerne med værdier, du ønsker at få mere af i gaming – eller problemer, du gerne vil have løst.

Deltagere

Hanna Wirman, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København

Hans-Joachim Backe, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København

Anders Løvlie, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København

Rune Nielsen, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København

Arrangører

Folkemødets Forskningsscene

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Uddannelse og forskning

Sekundært Tema

Kultur, medier og idræt