Aktivering/involvering
Torsdag den 12. juni 2025
Hvilken rolle skal computerspil og gaming spille i kunsten, i kulturen, i samfundet, i fremtiden?
Mere om
2025 er et kæmpe år for gaming. I USA skal et dusin retssager afgøre, om en række spil – og deres udviklere – bevidst gør spillere afhængige. I Danmark er spilinstituttet Nimbi blevet lanceret med det formål at fremme og finansiere sunde danske spil. Men hvad gør egentlig et spil usundt? Og hvordan kan gaming understøtte det gode liv for børn, teenagere, voksne og ældre? Helt ny forskning fra ITU finder ingen sammenhæng mellem selv de mest udskældte spilmekanikker – de såkaldte loot boxes – og dårlig trivsel. Hør forskere fra ITU præsentere deres bud på, hvordan digitale universer kan bidrage til det gode liv. Undervejs kan du selv udfordre forskerne med værdier, du ønsker at få mere af i gaming – eller problemer, du gerne vil have løst.
Deltagere
Hanna Wirman, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København
Hans-Joachim Backe, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København
Anders Løvlie, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København
Rune Nielsen, associate professor, Center for Digital Play, IT Universitetet i København
Arrangører
Folkemødets Forskningsscene
Detaljer
Tema
Uddannelse og forskning
Sekundært Tema
Kultur, medier og idræt