Hvorfor kun lede vand væk, når vi kan lede mennesker sammen?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Hvordan skaber vi byrum, hvor mennesker har lyst til at opholde sig, når vi klimasikrer byerne?

Mere om

Vi ved, at fremtidens byer får mere vand ovenfra. Derfor er landets kommuner i fuld gang med klimatilpasning for at undgå oversvømmelser og skader. Men alt for ofte ender løsningerne som skjulte betonbassiner og tekniske render. Vandet forsvinder – og muligheden for at skabe liv forsvinder med det. Hvad nu hvis regnvand kunne blive en ressource i stedet for et problem? Forestil dig byrum, hvor klimatilpasning også er: • En grøn oase og et mødested • Et rekreativt rum, der skaber fællesskab Vi diskuterer: • Hvordan skaber vi regnvandsbassiner, der er mere end bare ’huller til vand’? • Hvordan kan teknik og byliv gå hånd i hånd? • Hvad skal der til, for at vi skaber byer, der ikke bare afleder vand – men inviterer mennesker ind? Og vi ser nærmere på klimatilpasningsprojekter, der formår at kombinere teknik, byliv og rekreative kvaliteter – og som viser, at robust infrastruktur og levende byrum ikke er modsætninger, men hinandens forudsætninger.

Deltagere

Lotte Vind, Kommunikationschef, Moderator

Moderator

Mikael Bjørnskov, Adm. Direktør, KOMPAN

Kim Mundberg, CEO, MUNDBERG A/S

Anne Mette Boye, Stadsarkitekt, Aarhus Kommune

Mette Skjold, CEO, Senior Partener, SLA

Arrangører

KOMPAN

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Ja
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Klima, miljø, natur og energi