Virker producentansvaret for emballage – og hvem betaler?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Hvem betaler for emballagen, når vi handler – og hvorfor?

Mere om

Producentansvaret for emballage har allerede konsekvenser. Forbrugerne oplever højere priser i butikkerne, mens danskernes affaldsgebyrer til gengæld skulle falde. Ordningen bygger på, at forureneren betaler – men er regningen i reelt flyttet fra borgere til virksomheder? Og hvem ender i sidste ende med at betale for den grønne omstilling? Producentansvaret skal sikre mere genbrug og genanvendelse. Men virker det i praksis – og leverer det på de grønne løfter? Dansk Erhverv og Rådet for Grøn Omstilling inviterer til debat om de første erfaringer. Mange virksomheder har haft svært ved at gennemskue regler, ansvar og rapporteringskrav. Samtidig betaler danske virksomheder for aktører, der ikke registrerer sig eller ikke kan kontrolleres, herunder udenlandske onlineplatforme. Hvor skal producentansvaret forenkles eller skærpes? Og hvordan undgår vi unødigt bureaukrati uden at gå på kompromis med klima og miljø?

Deltagere

Andreas Hastrup Clemmensen, Fagchef, Dansk Erhverv

Moderator

Marianne Roed Jakobsen, Adm. direktør, VANA

Sofie Winge-Petersen, Co-founder, Paint'R

Jens Bomann Christensen, Direktør, Brancheforeningen Cirkulær

Thomas Roland, CSR-chef, Coop Danmark

Arrangører

Rådet for Grøn Omstilling

Dansk Erhverv

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Klima, miljø, natur og energi