
Debat
Fredag den 12. juni 2026
Hvem betaler for emballagen, når vi handler – og hvorfor?
Mere om
Producentansvaret for emballage har allerede konsekvenser. Forbrugerne oplever højere priser i butikkerne, mens danskernes affaldsgebyrer til gengæld skulle falde. Ordningen bygger på, at forureneren betaler – men er regningen i reelt flyttet fra borgere til virksomheder? Og hvem ender i sidste ende med at betale for den grønne omstilling? Producentansvaret skal sikre mere genbrug og genanvendelse. Men virker det i praksis – og leverer det på de grønne løfter? Dansk Erhverv og Rådet for Grøn Omstilling inviterer til debat om de første erfaringer. Mange virksomheder har haft svært ved at gennemskue regler, ansvar og rapporteringskrav. Samtidig betaler danske virksomheder for aktører, der ikke registrerer sig eller ikke kan kontrolleres, herunder udenlandske onlineplatforme. Hvor skal producentansvaret forenkles eller skærpes? Og hvordan undgår vi unødigt bureaukrati uden at gå på kompromis med klima og miljø?
Deltagere
Andreas Hastrup Clemmensen, Fagchef, Dansk Erhverv
ModeratorMarianne Roed Jakobsen, Adm. direktør, VANA
Sofie Winge-Petersen, Co-founder, Paint'R
Jens Bomann Christensen, Direktør, Brancheforeningen Cirkulær
Thomas Roland, CSR-chef, Coop Danmark
Arrangører
Rådet for Grøn Omstilling
Dansk Erhverv
Lokation
C29 - Klima- og Energihjørnet
Detaljer
Tema
Klima, miljø, natur og energi
Hjemmeside
https://www.danskerhverv.dk