Hvorfor gider ingen at bo med os?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Danmark stirrer ind i en dyster fremtid. Store dele af landet bliver langsomt, men sikkert affolket.

Mere om

Flot natur, fast arbejde, billige huse og udsigten til en hverdag uden krav om høje lønninger er ikke nok til at rykke danskerne fra øst mod vest. Kan det overhovedet lade sig gøre at bremse urbaniseringen og skabe et Danmark i balance? Kommunerne kæmper med bosætningskampagner og lover en hverdag i balance og i harmoni med naturen, men det er som at slukke en ildebrand med en vandpistol. Effekten udebliver. Danmark risikerer at blive delt i to hold, hvor få områder skaber vækst og indtjening, som skal holde en økonomisk hånd under resten af landet. Udrulningen af en grøn industri med VE-anlæg, datacentre og afledte erhverv skaber et potentiale for tusindvis af arbejdspladser i landdistrikterne i de kommende år. Spørgsmålet er, om det er nok til for alvor at ændre på danskernes flyttemønstre og holde lyset tændt i vinduerne i vores lokalsamfund.

Deltagere

Sarah Andersen, Borgmester, Varde Kommune

Moderator

Janne Bram Hemphrey, Sekretariatschef, INVI, Institut for Vilde Problemer

Ditte Brøgger, Forsker og ph.d., Center for Regional- og Turismeforskning

Victor Mejdal Svenstrup, Landsnæstformand, Venstres Ungdom

Curt Liliegreen, Direktør, Boligøkonomisk Videncenter

Arrangører

Varde Kommune

KL

Komponent

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Offentlighed, dialog og diskussion

Sekundært Tema

Vækst, erhverv og beskæftigelse