
Debat
Fredag den 12. juni 2026
Får vi taget for mange røntgenbilleder, når vi kommer på en tandklinik?
Mere om
De fleste af os har siddet i en stol på en tandklinik og fået at vide: Nu tager vi lige et røntgenbillede. Men hvor mange af os har spurgt hvorfor? Røntgen kan være afgørende for at finde sygdom i tide. Men det er også stråling, og Sundhedsstyrelsen siger, at unødvendige billeder skal undgås. I denne debat sætter fokus på, hvorfor vi skal tale om ”berettigelsen” af tage røntgen – og hvorfor og hvornår du skal sige ja eller nej til røntgen på tandklinikken. Kom og vær med til at debattere og byd ind med egne erfaringer!
Deltagere
Julie Rosenkilde Uhrskov, Journalist, Rosenkilde Kommunikation
ModeratorAlice Kristensen, Næstforperson, Danske Tandplejere
Christian Gøttsch Hansen, Formand, Radiograf Rådet
Dorte Nielsen, Tandplejer, hovedbestyrelsesmedlem, Danske Tandplejere
Arrangører
Danske Tandplejere
Detaljer
Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Sekundært Tema
Klima, miljø, natur og energi
Hjemmeside
https://www.dansketandplejere.dk