Er røntgen farligt?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Får vi taget for mange røntgenbilleder, når vi kommer på en tandklinik?

Mere om

De fleste af os har siddet i en stol på en tandklinik og fået at vide: Nu tager vi lige et røntgenbillede. Men hvor mange af os har spurgt hvorfor? Røntgen kan være afgørende for at finde sygdom i tide. Men det er også stråling, og Sundhedsstyrelsen siger, at unødvendige billeder skal undgås. I denne debat sætter fokus på, hvorfor vi skal tale om ”berettigelsen” af tage røntgen – og hvorfor og hvornår du skal sige ja eller nej til røntgen på tandklinikken. Kom og vær med til at debattere og byd ind med egne erfaringer!

Deltagere

Julie Rosenkilde Uhrskov, Journalist, Rosenkilde Kommunikation

Moderator

Alice Kristensen, Næstforperson, Danske Tandplejere

Christian Gøttsch Hansen, Formand, Radiograf Rådet

Dorte Nielsen, Tandplejer, hovedbestyrelsesmedlem, Danske Tandplejere

Arrangører

Danske Tandplejere

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Klima, miljø, natur og energi