Hvordan skal digitalisering gøre sundhedsreformen mærkbar?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

En debat om fælles data, trygge løsninger og ét sundhedsvæsen i praksis.

Mere om

Sundhedsreformen skal gøre sundhedsvæsenet mere nært, lige og sammenhængende. Men reformer virker først, når den kan mærkes i hverdagen: Hos patienten, der bevæger sig på tværs af hospital, kommune og egen læge; hos medarbejderen, der skal have de rette oplysninger i rette tid; og hos borgeren, der skal møde ét sundhedsvæsen - ikke en labyrint. Digitalisering er ikke målet. Men fælles data, infrastruktur, standarder og sikre digitale løsninger kan blive afgørende for, om reformen lykkes i praksis. I debatten spørger vi: Hvad SKAL digitalisering gøre muligt? Hvor skal vi være mere fælles nationalt? Og hvilke konkrete forandringer skal borgere, patienter og sundhedspersonale kunne mærke først? Panelet samler perspektiver fra region, kommune, myndighed og den nye fælles digitale organisering. Målet er at komme fra visioner til prioriteringer: Hvad skal besluttes, bygges og forenkles nu, hvis reformen skal kunne mærkes i hele Danmark?

Deltagere

Klaus Larsen, Programdirektør, Digital Sundhed Danmark, Sundhedsdatastyrelsen

Moderator

Svend Særkjær, Administrerende direktør, Danske Regioner

Jonas Egebart, Direktør, Sundhedsstyrelsen

Erik Jylling, Koncerndirektør, Region Hovedstaden

Signe Rønn Sørensen, Forvaltningschef, Digfitalisering, velfærdsteknologi og hjælpemidler, Aarhus Kommune

Arrangører

Digital Sundhed Danmark

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Teknologi og digitalisering